Alliantie

Medezeggenschap & Governance

Driehoekspel in de polder

Een onderzoek naar de werking van het versterkt aanbevelingsrecht.

Voordrachtscommissaris 20 jaar

Een ogenschijnlijke kleine, onbetekenende verandering in de structuurregeling in 2002 heeft ervoor gezorgd dat in de laatste twee decennia zich een aantal belangwekkende ontwikkelingen in de Nederlandse bestuurskamers heeft voorgedaan. We refereren aan de discussie over diversiteit en inclusie en dan in het bijzonder als het gaat om gender. Zonder het voordrachtsrecht was het aantal vrouwen in toezichtrollen ongetwijfeld veel later op het huidige niveau gekomen. Het veel later ingevoerde ‘verplicht vrouwenquotum’ kwam eigenlijk pas na lange druk begin 2022 tot stand. Met ‘vallen en opstaan’ is door de bovengenoemde verandering in de structuurwet de dialoog tussen stakeholders bestuur-intern toezichtmedezeggenschap goed op gang gekomen. Minder vanuit de Wet op de ondernemingsraden (WOR), maar meer door het serieus nemen van ondernemingsraden (or’s) bij de voordrachtsprocedure om ‘hun’ commissaris(sen) te benoemen. Hierdoor moesten alle partijen op inhoud van profiel, procedure en benoeming een nieuwe aanpak dan voor die tijd gebruikelijk was, overeenkomen. En kon de samenwerking op dit punt ook de opmaat zijn voor een verdiepende dialoog.

We zijn er als Alliantie Medezeggenschap en Governance (AMG) en stichting NR Governance trots op dat we aan de bovengenoemde ontwikkelingen al jarenlang onze bijdrage kunnen leveren. Wat nog meer in het governancelandschap is veranderd, leest u in dit onderzoeksrapport van onze partner het Strategic Management Center, SMC. We zijn dankbaar voor de niet-aflatende energie van het SMC-team van Ludwig Hoeksema om deze publicatie te maken. En danken tevens ook alle deelnemers, or’s, commissarissen, bestuurders en adviseurs voor hun input tijdens de roundtables in het kader van dit onderzoek.

In het boekje treft u de volgende onderwerpen:

1 Inleiding
1.1 Aanleiding
1.2 Vraagstelling
1.3 Doelstelling en reikwijdte
1.4 Methode, opzet en deelnemers
1.5 Analysekader
1.6 Opbouw van het rapport

2 Het ideale driehoekspel
2.1 Invulling versterkt aanbevelingsrecht in de ideale praktijk
2.1.1 Vacaturemelding en voorbereiding
2.1.2 Opstellen profiel
2.1.3 Werving en selectie
2.1.4 Besluit en benoeming
2.1.5 Onboarding
2.1.6 (Zelf)evaluatie
2.2 Rolopvatting voordrachtscommissaris
2.3 Samenwerking 3D+3
2.3.1 Werken aan persoonlijke relaties en invloed
2.3.2 ‘Principieel onderhandelen’
2.3.3 Erkenning van en oog voor de eigenheid van iedere rol
2.3.4 Gezamenlijke ‘betrokkenheid’ bij andere stakeholders,
zoals cliëntenraden (3D+)
2.4 Uitkomsten
2.4.1 ‘Eigenaarschap’
2.4.2 Langetermijnwaardecreatie
2.4.3 Risicomanagement
2.4.4 Duurzaamheid en ESG

3 Contextfactoren
3.1 Gewoonte
3.2 Internationale ‘verlegenheid’
3.3 Motivatie
3.4 Competentie
3.5 Complexiteit
3.6 Technologie

4 Interventies in het driehoekspel
4.1 Commissarissen
4.1.1 Wat commissarissen in het algemeen doen
4.1.2 Wat de voordrachtscommissaris daarnaast kan doen
4.2 Ondernemingsraad
4.3 Bestuurders

5 Ondersteunende maatregelen
5.1 Driehoekspel opnemen in bestaande codes voor goed bestuur en
toezicht
5.2 Wederzijdse betrokkenheid bij evaluaties als norm
5.3 Ontwikkeling van een ‘comply or explain’-benadering
5.4 Ontwikkeling van hulpmiddelen
5.5 Een gedragscode voor ondernemingsraden

6 Conclusie
6.1 Conclusies ten aanzien van driehoekspel en versterkte aanbeveling
6.2 Mogelijke interventies voor de spelers
6.3 Ontwikkeling van het speelveld
6.4 De toekomst van het driehoekspel en versterkt aanbevelingsrecht
6.5 Beperkingen van het onderzoek

(Uitgave december 2024, 116 pagina's)

Klik op 'bestel' om een fysiek exemplaar te bestellen (à € 25,00 ex btw en verzendkosten) of lees de publicatie online via Issuu hieronder.

 

Bestel